Page 7 of 10

Livslångt lärande

Jag har stor nyfikenhet och vetgirighet. Livslångt lärande är för mig något mycket lockande. Ett citat som känns rätt för mig är:

I en tid av drastisk förändring tillhör framtiden dem som lär sig. De fullärda finner att de är utrustade för att leva i en värld som inte längre finns. – Eric Hoffer

Mentor, coach, coachande ledare

I en annonsbilaga från utbildning.se finns en bra beskrivning av mentorskap, individuell coaching och coachande ledarskap. Jag använder delar av deras text nedan.

Mentorskap handlar om att en mer erfaren person, ofta inom samma yrke, ger tips och råd.

Coachande ledarskap är att som chef stötta medarbetaren att ta fram sin kunskap, kreativitet och sina idéer för att på så sätt hitta egna lösningar på sina problem. Här är det chefen (företaget) som bestämmer vad coachingen ska avse.

Professionell coaching kan avse individ eller grupp. Det handlar om att en coach hjälper någon att utvecklas personligt eller yrkesmässigt och att nå vissa utvecklingsmål. Coachen ger inte råd eller egna lösningar utan lyssnar in personen som coachas. Det är den som blir coachad som bestämmer vad coachingen ska avse.

Jag arbetar som professionell coach och jag tycker att det är viktigt att skilja på coaching och coachande ledarskap.

Vad är lycka?

Jag fick tips om en artikel hos Sydsvenskan, Kärlek och vänner ger lycka.

Innerst inne vet vi det nog redan, materiella ting och pengar har i grunden liten betydelse för om vi är lyckliga eller inte. Ändå är det oftast mer pengar, större och finare hus, lägenheter och bilar vi jagar efter och kanske även använder som måttstock för att värdera andras framgång, och lycka.

Måttstocken är enkel, både synlig och mätbar.

Människor är målinriktade varelser. Vi behöver mål att arbeta efter men det är bättre att sträva mot bättre relationer eller att utvecklas som person. Det ger mer än materiella mål. Kanske är det också på vägen mot målen som den största lyckan finns och inte när vi har nått fram.

Varken bättre relationer eller personlig utveckling är lätt att mäta, åtminstone inte för andra än dem det gäller.

Att utvecklas som person är något som gör mig lyckligare. Det gäller att njuta av vägen till målet också, “Happiness Is A Journey, Not A Destination”.

Montessori

Jag var på ett möte med Mensa Gifted Children Programme och fick information om Montessori, ett intressant koncept. Som coach ser jag flera likheter mellan grundtankar inom deras pedagogik och hur en coach arbetar.

Respekt: Motessoripedagogik bygger på respekt för barn och deras förmåga och har som målsättning att se varje barn och möta det där det befinner sig i sin utveckling.

Utveckling i sin egen takt: Varje barn har rätt att utvecklas i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar. Ett barns utveckling kan aldrig forceras.

Lärarens roll: Ingen kan lära någon annan något – läraren kan bara hjälpa barnet att lära sig själv.

Läs mer hos Svenska Montessoriförbundet.

Läs mer om Programmet för begåvade barn hos Mensa Sverige.

Konsten att jonglera

Jag köpte boken Konsten att jonglera och att nå balans i arbete och privatliv för flera år sedan men först nu kändes den rätt för mig att läsa klart. Boken är i två delar, den ena lär ut jonglering medan den andra handlar om vad man kan lära sig för livet av jongleringen.

Läxan för livet är att lärande kräver att man vågar misslyckas. För att bli bättre på jonglering (och annat) måste man öka svårighetsgraden och acceptera att i början misslyckas man. Man ska se misstag om en del av inlärningsprocessen för att därigenom lära sig fortare och även ha roligt under tiden.

En egenskap som är karaktäristisk för alla sanna mästare: en livslång vilja att lära sig mer.

Att lära sig jonglera är kul men jag får erkänna att jag övar inte så flitigt. Det blir för mig ett annorlunda tidsfördriv, en bra distraktion när jag behöver ett avbrott. Genom att jongleringen kräver koncentration blir det avkopplande, annat försvinner under tiden.

Vattenfall och indianfilosofi

Dagens Nyheter har en artikel om Vattenfall skapar indiandebatt. Vattenfalls Vd Lars G Josefsson har i en intervju sagt:

Vi kan säga att vi inte ska göra något i dag som begränsar möjligheter för kommande generationer. Den indianska filosofin tittar sex generationer framåt.

DN har frågat runt men har inte hittat någon som kan bekräfta den indianska filosofin om sex generationer. Det kan inte jag heller, däremot finns det flera källor som talar om att man ska tänka sju generationer framåt.

The Six Nations: Oldest Living Participatory Democracy on Earth talas om att “In making any law our chiefs must always consider three things: the effect of their decision on peace; the effect on the natural world; and the effect on seven generations in the future.“.

Oneida Indian Nation skriver “Tradition also requires both the Nation’s leaders and its Members to consider the impact on the next seven generations when making decisions.

I boken The Manifestation Wheel står det att The elders of the Iroquois Confederacy councils taught that in our every deliberation we must consider the impact of our decisions on the next seven generations.

Uppdatering 24 maj 2009.
Vattenfall har fått Climate Greenwash Awards 2009, med följande motivering:

Swedish energy company Vattenfall is a master of spin when it comes to climate change, portraying itself as a climate champion while lobbying to continue business as usual, using coal, nuclear power, and pseudo-solutions such as agrofuels and carbon capture and storage (CCS).

Supervision – coachande handledning

Dagens frukostmöte hos CoachCompanion var om Supervision – coachande handledning. Britt Weide, utbildad hos Coaching Supervision Academy, pratade kring supervision. På svenska är det handledning av coacher, man coachas kring arbetet med en klient.

Vi kom in på skillnaden mellan mentorcoach och supervision.
Mentorcoach = coachar en coach i coachrollen.
Coach supervisor = handleder coachen i klientarbete, alltså tredje person.

Som avslutning på mötet kördes ett exempel, Britt hade supervision av en coach. Även om det bara var cirka 15 minuter märktes det hur effektivt handledning är när det gäller att komma vidare i coachprocessen.

Jobb24

Jobb24 ingår i Schibstedkoncernen och ägs av svd.se och aftonbladet.se. Det ger jobbannonser en stor räckvid, bra för annonsörer men bör också resultera i en bra samling av jobbannonser.

Coachning eller manipulation?

Chef har en artikel om Coachning eller manipulation?. Artikeln inleds med följande:

Coachning är förföriskt. Öppna frågor och informell dialog ger en känsla av ett ärligt intresse. Men i själva verket är coachning ingenting annat än ren manipulation, hävdar danske filosofen Finn Janning.

Lite längre ner i texten står det:

När vi coachar medarbetare eller chefer inom en organisation blir syftet att de ska fungera optimalt i linje med verksamhetens mål.
Det handlar om coachning inom givna ramar, inte alls om att medarbetarna själva ska driva sin egen utveckling fullt ut.

Artikeln handlar – som jag ser det – inte om coaching utan om coachande ledarskap. Och då ligger manipulation nära till hands, det är chefen (företaget) som sätter ramarna. Vid professionel coaching är det klienten som bestämmer ramarna, det är en mycket väsentlig skillnad.

« Older posts Newer posts »

© 2024

Theme by Anders NorenUp ↑