Aktuellt tema på Marknadsföreningens frukostmöten är extremt, idag var det om extrem marknadsföring.
Hur skapar man en hype kring en produkt eller person? Hör Per Cromwell och Gudrun Hauksdottir från reklam/PR kollektivet Studio Total.
Studio Total är kända för kampanjer som bungyjump från Öresundsbron, Kulturpartiet, Wall of Sound (se nedan) och när Gudrun Schyman eldade upp 100.000 kronor. På deras hemsida finns information om en del av deras kampanjer.
Per och Gudrun pratade om tankarna bakom några av deras kampanjer. Det handlar om berättelser och om att sticka ut, att synas. T.ex. så innebar att elda upp 100.000 kronor att det gav mycket mer genomslag än om man hade satsat 100.000 på en reklamkampanj.
Man måste betala med mod för att sticka ut.
Jag frågade Per efteråt om folk kommer ihåg avsändarna, dvs de som betalar för kampanjerna, och tog bungyjumpet som exempel. Enligt Per så kommer cirka 80% bara ihåg hoppet medan cirka 20% kommer ihåg hoppet och företaget (XXLutz). Men tack vare det stora genomslaget för kampanjen så är de 20% många fler än vad man fångat med en vanlig reklamkampanj.
Marknadsföreningen har lagt ut en kort video från presentationen på YouTube, Frukostklubben med Studio Total – 4 februari 2011.
Wall of Sound
Här finns hemsidan för världens största iPod-högtalare, Wall of Sound som byggdes i ett enda exemplar enbart för att väcka uppmärksamhet i en kampanj för Brothers. Exempel på artiklar om WoS: Wall of Sound iPod Dock Stands 3 Feet Tall by 4 Feet Wide och Wall of Sound: World’s Biggest iPod Speaker.
Recent Comments