Page 4 of 10

Extrem marknadsföring

Aktuellt tema på Marknadsföreningens frukostmöten är extremt, idag var det om extrem marknadsföring.

Hur skapar man en hype kring en produkt eller person? Hör Per Cromwell och Gudrun Hauksdottir från reklam/PR kollektivet Studio Total.

Studio Total är kända för kampanjer som bungyjump från Öresundsbron, Kulturpartiet, Wall of Sound (se nedan) och när Gudrun Schyman eldade upp 100.000 kronor. På deras hemsida finns information om en del av deras kampanjer.

Per och Gudrun pratade om tankarna bakom några av deras kampanjer. Det handlar om berättelser och om att sticka ut, att synas. T.ex. så innebar att elda upp 100.000 kronor att det gav mycket mer genomslag än om man hade satsat 100.000 på en reklamkampanj.

Man måste betala med mod för att sticka ut.

Jag frågade Per efteråt om folk kommer ihåg avsändarna, dvs de som betalar för kampanjerna, och tog bungyjumpet som exempel. Enligt Per så kommer cirka 80% bara ihåg hoppet medan cirka 20% kommer ihåg hoppet och företaget (XXLutz). Men tack vare det stora genomslaget för kampanjen så är de 20% många fler än vad man fångat med en vanlig reklamkampanj.

Marknadsföreningen har lagt ut en kort video från presentationen på YouTube, Frukostklubben med Studio Total – 4 februari 2011.

Wall of Sound

Här finns hemsidan för världens största iPod-högtalare, Wall of Sound som byggdes i ett enda exemplar enbart för att väcka uppmärksamhet i en kampanj för Brothers. Exempel på artiklar om WoS: Wall of Sound iPod Dock Stands 3 Feet Tall by 4 Feet Wide och Wall of Sound: World’s Biggest iPod Speaker.

Instruktion för skalbaggar

K G Hammar avslutade sin föreläsning på Marknadsföreningens frukostmöte idag med denna dikt av av Margareta Ekström.

För att man ska kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas

För att man ska kunna flyga
måste man gå högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer

För att man ska kunna flyga
måste modet vara
något större än rädsla
och en gynnsam vind råda

UGL – Utveckling av Grupp och Ledare

Jag gick en UGL-kurs 15-19 november med Peter Stenberg och Karin Ahlgren som handledare. Vi var åtta elever som hade en intensiv och mycket givande vecka.

Försvarshögskolan äger UGL-konceptet. UGL har sedan 1981 ingått i Försvarsmaktens ledarskapsutbildning för officerare eller blivande officerare. Kursen är idag en mycket populär kurs även inom näringsliv och offentlig förvaltning. Aktuell version är UGL 2008. UGL-kurser.se beskriver kursen så här:

UGL fördjupar dina kunskaper inom följande områden:
* Individens roll i gruppen
* Gruppens mognad och utveckling
* Metoder för att hjälpa gruppen att utvecklas
* Kommunikation kopplat till samspel och konflikthantering
* Ledarbeteende i relation till individens och gruppens behov

UGL hjälper dig att utveckla:
* Effektivare konflikthantering
* Ökad självkänsla genom ökad självinsikt
* Din effektivitet som ledare på sammanträden och möten
* Ökad förmåga till ett kompetensutvecklande ledarskap
* Effektivare hantering av stress
* Insikt om hur grupper utvecklas samt individens roll i detta
* Förmågan att kommunicera effektivare
* Din erfarenhet av olika gruppdynamiska metoder

UGL grundas på upplevelsebaserat lärande. Det innebär att praktiska erfarenheter står i fokus för ditt lärande under kursen. Under UGL-kurser ställs det därför tydliga krav på ditt aktiva deltagande och din vilja att utforska din nuvarande förmåga som ledare och medarbetare. Därmed är UGL-kurser också på flera sätt tuffare än andra ledarskapsutbildningar, men detta innebär också att de är mer utvecklande.

Det var en intensiv vecka med kvällspass. Upplevelsebaserat lärande är effektivt men också krävande. Vi började på måndagen som en nystartad grupp och under veckan upplevde vi aktivt de olika faserna fram till en effektiv och väl fungerande grupp. Det var lite sorgset när vi på fredagen upplöste gruppen och skiljdes åt. Under veckan gjordes tre olika feedback-övningar, ett mycket bra sätt att få ökad självinsikt. Som avslutning skrev man en handlingsplan och tog en kopia som kursledningen skickar mig om ett par månader som påminnelse.

Jag kan rekommendera både kursen och våra handledare, det var en kanonbra kursvecka.

Kursen hölls på Odengården i Röstånga, ett trevligt ställe med bra lokaler och mycket god mat. En intensiv kurs och årstiden (mörkt mornar och kvällar) gjorde att jag inte hann se mycket av naturen som finns i närheten. Odengården ligger vid Söderåsens Nationalpark.

BNI Star i Lund

Idag var jag gäst hos BNI Star i Lund, inbjuden av Anders Lundin från Velocity Management Group AB som jag träffade på PMI Projektverktygsdag.

Jag kände till BNI (Business Network International) sedan tidigare men det var första gången jag var med på något av deras möten. Det blev ett intressant frukostmöte, väl strukturerat med fokus på affärer och relationer. Medlemmarna i teamet (gruppen) fick vars sextio sekunder för att tala om sitt företag och vad de söker. Vi gäster fick också vars sextio sekunder för introduktion och vad vi söker. Därefter höll en medlem en längre presentation på tio minuter som följdes av en avrapportering av tips och BNI-relaterade affärer. Hela mötet var avklarat på 1,5 timme, effektivt och givande.

För min del som reser kollektivt och bor i Helsingborg blev det en extra tidig morgon, jag gick upp fyra för att vara i tid till BNI-mötet.

Always Be Closing

Idag var jag på ett halvdags seminarium med Steve Schiffman.

Steve Schiffman är en av världens absolut främsta föreläsare inom säljträning. Han har med över 30 års erfarenhet som säljtränare utbildat drygt en halv miljon säljare runt om i världen på mer än 9 000 företag.

Han har anlitats av både storföretag som t.ex. IBM, Motorola och AT&T samt av nystartade företag och företag som vill expandera.

Steve Schiffman utvecklar högt resultatinriktade säljutbildningar. Samtliga utbildningar baseras på faktiska säljerfarenheter och ger bevisat framgångsrika resultat. Han har blivit rankad som den främsta säljexperten inom prospektering av Personal Selling Power Magazine.

Steve Schiffman har skrivit över 50 säljböcker som blivit bästsäljare och som sålt i flera miljoner exemplar.

Det blev en givande eftermiddag med en inspirerande talare som aktiverade publiken. Jag ser mig egentligen inte som säljare men vill man ha uppdrag så krävs det försäljning och prospekthantering.

Omstart

Jag har kommit fram till att jag behöver uppdatera min affärsmodell. En variant är att lägga till och dra ifrån över tiden men jag känner mer för att ta ett rejält grepp och se över helheten. Jag gör om från grunden och skapar något nytt baserat på de erfarenheter jag fått.

En sak jag behöver fundera mer över är målgrupper för mina tjänster som coach, mentor och bollplank. Jag brukar säga att

Jag coachar vem som helst om vad som helst (som är lagligt).

Det låter flexibelt och bra men gör samtidigt det svårt att definiera målgrupper för marknadsföring.

Läs mer i Reinventing My Business.

När?

Jag startar igen den 1 mars 2011. Datum hänger ihop med en del andra förändringar. Hemsidan kommer att uppdateras, det beräknas ske under mars.

PMI Projektverktygsdag

PMI Sweden Chapter anordnade en Projektverktygsdag:

Tisdagen den 26 oktober slår vi upp portarna på Star Hotel i Lund för en inspirerande projektverktygsdag. Vad är då en projektverktygsdag? Vi har bjudit in representanter från ett antal projektrelaterade företag för att åskådliggöra hur man kan underlätta och effektivisera sitt arbete på olika sätt och med olika verktyg, simuleringar och metoder.

Projektverktygsdagen vänder sig till projektledare, sponsorer, projektmedlemmar och beslutsfattare som alla har det gemensamt att de arbetar med projekt i sin verksamhet.

Keynote var Rikard Larsson och Ingela Goteman från Decision Dynamics som pratade om Beslutsstilar, Karriärdrivkrafter och ProjektDiamanten. En mycket intressant presentation och den som låg närmast mitt område eftersom jag arbetar mer med människor än med projekt som sådant.

Sedan var det ett antal presentationer med fokus på verktyg, bland annat från Velocity Management Group AB som jobbar med Theory of Constraints, TOC och Critical Chain Project Management, CCPM.

Sammantaget en givande dag med intressanta presentation och utställare samt möjlighet att nätverka.

AfternoonTea: Mod & Coaching

Jag var en av sju coacher som tillsammans med Marknadsföreningen anordnade AfternoonTea: Mod & Coaching på SHIP i Helsingborg.

Coaching – seriöst eller bondfångeri?
Är coaching något att använda i företaget? Vill du bli modigare? I en Workshop med sju coacher får du prova på att coacha och bli coachad. Temat för eftermiddagen är mod. Sofia Sievertsdotter presenterar utifrån sin senaste bok ”Modig” ett antal frågor som coachingen sedan utgår ifrån.

De sju coacherna var Lasse Svedenstedt, Desirée Allard, Sofia Sivertsdotter, Evalena Östensson, Eva Lindstedt, Agneta Hiller och jag. Drygt trettio personer kom till mötet, trots vinterväder. Efter att Sofia pratat om mod och sin bok delade vi upp oss med en coach per bord för samtal runt vad mod innebär.

Vi coacher skapade en gemensam presentation till mötet, hämta som PDF-fil.

« Older posts Newer posts »

© 2024

Theme by Anders NorenUp ↑